تأثیر رژیم‌ غذایی گیاهخواری بر کاهش وزن

12 جولای 2017- تحقیقات جدید نشان داده است که گیاهخواری نه تنها موجب کاهش وزن موثرتری نسبت به رژیم‌های کم کالری همه چیز خواری می شود بلکه سبب بهبود متابولیسم افراد از طریق کاهش چربیهای موجود در عضلات می‌گردد.

 نتایج این تحقیقات که در مجله‌ی کالج آمریکایی تغذیه منتشر شده است، نشان می‌دهد که رژیم غذایی گیاهخواری تقریباً دو برابر موثرتر از رژیم‌های معمول برای کاهش وزن عمل می‌کند.

 نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Kahleová می‌گوید: از دست دادن چربیهای ذخیره شده در ماهیچه‌ها موجب بهبود متابولیسم گلوکز و چربی می‌شود، این یافته‌ها بویژه برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 مهم می‌باشد.

در این تحقیق 74 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بطور تصادفی در گروه رژیم گیاهخواری و رژیم غذایی معمولی ضد دیابت قرار گرفتند. گروه گیاهخواری از غذاهایی نظیر سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه‌جات و آجیل استفاده می‌کردند و تنها  یک وعده‌ی سروینگ ماست کم چرب در روز می خوردند و گروه رژیم معمولی ضد دیابتی از توصیه‌های تغذیه‌ای انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) تبعیت می‌کردند. میزان کالری هر دو رژیم غذایی به 500 کیلوکالری در روز محدود بود، میزان کاهش متوسط وزن گروه گیاهخواران تقریباً دو برابر گروه رژیم ضد دیابتی بود(6.2 کیلوگرم در مقابل 3.2 کیلوگرم).

دکتر Kahleová و همکارانش با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیس (MRI) به مطالعه‌ی بافت چربی در ران افراد شرکت کننده برای بررسی تأثیر این دو رژیم بر چربیهای زیر پوستی(subcutaneous)، چربیهای روی عضلات (subfascial) و چربیهای درون عضلات (intramuscular) پرداختند.

 نتایج نشان داد که هر دو رژیم باعث کاهش چربیهای زیر پوستی به میزان مشابهی می‌شوند اما چربی‌های روی عضلات (subfascial) تنها در پاسخ به رژیم گیاهخواری کاهش می یابند و  چربیهای داخل عضلات با رژیم گیاهخواری به مراتب بیشتر کاهش یافته اند.

 این نتایج بسیار مهم هستند زیرا افزایش چربی بر روی سطح عضلات در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با افزایش مقاومت به انسولین مرتبط است، بنابراین کاهش آن می‌تواند تأثیر مفیدی بر متابولیسم  گلوکز داشته باشد. علاوه بر این، کاهش چربی ذخیره شده در داخل عضلات می‌تواند به بهبود قدرت ماهیچه‌ای و تحرک بویژه در افراد مسن مبتلا به دیابت کمک کند.

 دکتر Kahleová می‌گوید: ثابت شده است که رژیم‌های گیاهی موثرترین روش برای کاهش وزن هستند با این حال، ما همچنین نشان دادیم که یک رژیم گیاهخواری در کاهش چربی ماهیچه‌ای بسیار موثرتر است و بنابراین موجب بهبود متابولیسم می‌شود. این یافته‌ها برای افرادیکه قصد کاهش وزن دارند از جمله افراد مبتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 و افرادیکه  در مدیریت وزن خود بسیار جدی هستند و قصد دارند لاغر و سالم بمانند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع و سایت خبر:

Journal of the American College of Nutrition, 2017; 1 DOI: 10.1080/07315724.2017.1302367

www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170612094458.htm